Acum 4 zile am fost cutremurați cu toții de accidentul horror de la Strășeni, unde 5 persoane au murit în flăcări, sfârșind carbonizate, în urma unei coliziuni dintre două automobile. În ambele automobile se aflau în total 11 persoane, dintre care 6, inclusiv conducătorul auto vinovat de accident, au fost salvate de câțiva șoferi și participanți la trafic.
În momentul scoaterii victimelor, 5 persoane care au rămas blocate în cele două automobile au murit după ce acestea au fost brusc cuprinse de flăcări (detalii AICI), arzând sub privirile înspăimântate ale celor din jur.
Potrivit unor surse Podul.md, una dintre mașini ar fi avut instalată o butelie de gaz, ceea ce ar fi putut provoca incendiul.
Zilele acestea se vorbește exclusiv despre vinovăția șoferului în vârstă de 22 de ani care a provocat tragicul accident și care, atenție, conducea fără permisul de conducere care îi fusese ridicat provizoriu pe 15 iulie curent (detalii AICI) , ignorându-se cu desăvârșire “responsabilii morali” ai acestuia și ai multor altor tragedii similare petrecute pe drumurile publice basarabene.
Cum a fost posibil ca vitezomanul să circule liber, fără permis de conducere, timp de 30 de zile, pe drumurile publice fără a fi monitorizat în vreun fel de către organele Poliției Rutiere? De ce înăsprirea pedepselor și majorarea amenzilor pentru încălcări ale regulamentului circulației rutiere nu reușesc să diminueze numărul accidentelor și să disciplineze șoferii ? Simplu, și într-un caz și în altul.
La fel ca nemuritorul “cumătrism” din sistemul judecătoresc (detalii AICI), imun la oricare guvernare care vine la putere, că e pro-centristă, că e pro-rusă, ori că e pretins “pro-europeană”, aceeași este situația și în cadrul Poliției Rutiere, acolo unde “cumătrismul” are o tradiție foarte veche, de o vârstă cu statul Republica Moldova, și de unde nu are de gând să plece.
Câtă vreme există așa-zisul “cumătrism” cu față de polițist pitulat în boscheți, nu vei avea nicio problemă să te urci la volan fără a deține permisul de conducere, ori chiar în stare de ebrietate. Basarabenii semnalează foarte des, pe rețelele de socializare, cum celebrii polițiști “ascunși printre tufari” stau acolo nu pentru a monitoriza traficul, ci pentru a dormita la serviciu, primind salariu degeaba.
Acești “oameni ai legii” nu sunt mai puțin responsabili moral de crimele produse în trafic, decât aceeași “oameni ai legii” care în schimbul unei șpăgi, sau în schimbul unui telefon dat “cumătrului sus-pus”, sunt gata să îți permită să continui călătoria, urându-ți “drum bun”, asta deși în mod normal ar fi trebuit să fii escortat la inspectorat, iar mașina ta ar fi trebuit să fie dusă la parcarea specială a Poliției.
În mod normal, în Uniunea Europeană, acolo unde ne place să ne mințim că ne vom integra, după o asemenea tragedie, într-un stat european, nu numai șeful Poliției Rutiere ar fi trebuit deja să dea explicații cetățenilor în fața televizoarelor și să fie demis, ci probabil și Ministrul de Interne. În eșuata Republică Moldova, “țara lui Cumătru”, nimeni niciodată nu este vinovat de nimic și toți au nesimțirea de a nu-și prezenta demisiile de onoare
Demisia de onoare pe fondul responsabilității morale este o practică arhirăspândită în Europa și Occident în genere. În Vest, funcția publică nu este o vacă de muls sau un mijloc de perpetuare a puterii și prestigiului personal. Acolo chiar și președintele statului își poate da demisia de te miri pentru ce. Noi nu putem pretinde că suntem europeni, sau că suntem parte a democrațiilor occidentale, fără să preluăm și standardele de acolo. Dragă putere, nu este suficient să-ți pui drapelul Uniunii Europene pe clădire ca să fii european!