Actualitate Internă

Oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon au cheltuit, în doar câteva luni, sume amețitoare pentru promovarea unor manipulări crase anti-UE și pro-Rusia pe Facebook / WatchDog.md: Nici META și nici Google nu întreprind acțiuni serioase pentru a bloca conținutul manipulatoriu

Oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon au cheltuit, în doar câteva luni, sume amețitoare pentru promovarea unor manipulări crase anti-UE și pro-Rusia pe Facebook / WatchDog.md: Nici META și nici Google nu întreprind acțiuni serioase pentru a bloca conținutul manipulatoriu

Într-un interval de doar 90 de zile, oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon au cheltuit aproximativ 136 000 de euro pentru promovarea unor manipulări pe Facebook cu scopul principal de a semăna panică în rândul opiniei publice din R.Moldova, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a „spăla” imaginea Rusiei, arată o analiză recentă realizată și publicată de organizația WatchDog.md.

Potrivit acesteia, principalele narative (idei) manipulative promovate în postările sponsorizate de Platon și Șor: 1. Referendumul este inutil: Campania susține că referendumul nu are valoare, manipulând declarațiile oficialilor pentru a sugera că rezultatele nu vor avea impact asupra procesului de aderare la UE. 2. Guvernarea exercită presiuni asupra Găgăuziei: Se promovează ideea că guvernarea centrală impune sancțiuni nejustificate asupra regiunii Găgăuzia, subminând astfel stabilitatea locală. 3. Guvernarea sperie lumea cu războiul: Se argumentează că autoritățile exagerează riscurile militare pentru a obține avantaje politice, negând amenințările reale la adresa securității naționale. 4. Negocierile de aderare la UE se datorează Ucrainei: Se sugerează că progresul Moldovei în aderarea la UE este doar rezultatul situației din Ucraina, minimizând importanța eforturilor guvernului. 5. Guvernarea acceptă orice condiție impusă de UE: Se afirmă că guvernul moldovean ar accepta necondiționat toate cerințele UE pentru a primi fonduri europene, insinuând o lipsă de suveranitate și discernământ în procesul de negociere.

Scopul principal al acestor campanii sponsorizate este de a semăna panică în societate, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a „spăla” imaginea Rusiei. Totodată observăm că Rusia se pregătește activ pentru destabilizările din timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale și referendumul pentru integrare europeană. Din păcate, autoritățile nu au mecanisme eficiente de luptă cu astfel de instrumente de dezinformare. Singura soluție de combatere a acestor falsuri rămâne informarea activă a societății despre cum circulă aceste mesaje în spațiul public (ce? cine? de ce?) și raportarea post-factum a falsurilor promovate. 

Nici META, nici Google nu întreprind nicio acțiune serioasă pentru a bloca acest conținut manipulatoriu. Cele două companii ar trebui să atragă atenția la apelurile autorităților și societății civile din Moldova pentru a stopa rularea reclamelor oligarhilor sancționați la nivel internațional. La META și Google trebuie să ajungă mesajul că inacțiunea lor permite desfășurarea unor operațiuni de influență politică și ingerință a Federației Ruse în procesele electorale din Republica Moldova, mai relevă analiza WatchDog.md.

Cheltuielile lui Șor în perioada 1 - 30 iulie 2024. Oligarhul fugar Ilan Șor a promovat în perioada 1 - 30 iulie cel puțin 104 de reclame prin intermediul a 11 pagini pe Facebook, cheltuind 30 500 de euro. În comparație cu perioada 1 -30 iunie, numărul de reclame sponsorizate a crescut cu 20, iar bugetul a rămas neschimbat.

Cheltuielile lui Platon pentru perioada 1 - 30 iulie 2024. Veaceslav Platon a promovat în perioada 1 - 30 iulie în jur de 82 de reclame pe pagina sa personală de Facebook și pe cea a Nataliei Morari, cheltuind aproximativ 19 500 de euro. În comparație cu perioada 1 - 30 iunie, Platon a cheltuit cu 5 750 de euro mai puțin pe sponsorizarea reclamelor, însă numărul acestora este mai mare cu 11. Doar pentru săptămâna 24 - 30 iulie, Platon a cheltuit pentru promovarea reclamelor de pe cele două pagini aproximativ 3 600 de euro.

Analiza poate fi consultată integral AICI.

Imagini și informații: WatchDog.md

"Podul" este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.

Dacă v-a plăcut articolul vă invităm să vă alăturați cu un like comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook Podul.

Acest articol este proprietatea Podul.ro și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a continutului se poate face DOAR cu citarea sursei și cu LINK ACTIV către pagina acestui articol.