Actualitate Internă Cap de pod

„Să trecem de la poduri de flori la poduri de piatră!”. Începe construcția podului de la Ungheni, parte a Autostrăzii Unirii

„Să trecem de la poduri de flori la poduri de piatră!”. Începe construcția podului de la Ungheni, parte a Autostrăzii Unirii

Podul peste Prut, ce va lega localitățile Ungheni din România și Ungheni din Republica Moldova va fi construit în curând. Vineri a fost semnat contractul între Compania Națională de Administrare a Infrastructurii din România (CNAIR) și firma care va executa lucrările de construcție, Ness Proiect Europe SRL. Podul Ungheni – Ungheni face parte din Autostrada Unirii, care conectează orașele Târgu Mureș – Iași – Ungheni – Chișinău și reprezintă punctul de legătură al rețelei rutiere din Moldova cu rețeaua de autostrăzi a Uniunii Europene. Valoarea totală a proiectului este de 33 de milioane de euro, iar finalizarea lucrărilor este prevăzută în termen de 3 ani.

La ceremonia de semnare a contractului au participat președintele Parlamentului R. Moldova, Igor Grosu, secretarul de stat de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al R. Moldova, Nicolai Mîndra, respectiv secretarul de stat de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România, Irinel Ionel Scriosteanu.

Moment istoric: Primul pod peste Prut, după 60 de ani

Ultimul pod rutier comun (Republica Moldova - România) a fost construit în urmă cu peste 60 ani, a afirmat secretarul de stat Irinel Ionel Scriosteanu. 

„Le-am spus celor prezenți că este un moment istoric pentru că strămoșii noștri văd acum fantomele celor 27 de poduri peste Prut, care au existat între frații de pe ambele maluri, până în 1940. Este de datoria noastră să le reconstruim, iar ținta noastră comună este ca până în 2030, fiecare din cele 11 raioane care au granița la Prut, să aibă cel puțin un pod rutier. Și așa cum spuneam și zilele trecute, tot până în 2030 o să circulăm la nivel de autostradă de la București la Chișinău, inclusiv pe acest pod, care va fi finalizat în 2026”, a continuat oficialul.

Potrivit acestuia, contractul prevede execuția a:

- 261,20 m lungime pod nou peste Prut (câte un pod pentru fiecare sens de circulație)

- 2 benzi pe sens + trotuare

- 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

- 8 m lățime parte carosabilă

- 1 km lungime traseu

- 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

- punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor.

Podul peste Prut de la Ungheni face parte din proiectul Autostrăzii A8 și va avea și punct de trecere a frontierei, care va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Finanțare din fonduri europene

„Pentru buna desfășurare a acestui proiect, este necesară o ordonare foarte bună a tututor instituțiilor implicate și a autorităților locale de pe ambele maluri ale Prutului, în așa fel încât accesul în perioada de proiectare, dar și organizarea de șantier pe ambele părți să se facă într-un cadru optim. De asemenea, este necesar și ca Republica Moldova să demareze lucrările de conectare a podului la infrastructura existentă, pentru a se putea folosi această infrastructură imediat ce finalizăm lucrările aferente podului, precum și continuarea discuțiilor cu toate autoritățile implicate în desfășurarea activității într-un punct de trecere a frontierei. Avem în vedere și continuarea discuțiilor pentru construirea unui singur punct vamal pe teritoriul României, în care să își desfășoare activitatea autoritățile ambelor state.

Durata contractului va fi de 24 luni, din care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, în valoare de peste 151,68 milioane lei, fără TVA, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei CEF. Să trecem de la poduri de flori la poduri de piatră!”, a mai spus Irinel Ionel Scriosteanu.

"Podul" este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.

Dacă v-a plăcut articolul vă invităm să vă alăturați cu un like comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook Podul.

Acest articol este proprietatea Podul.ro și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a continutului se poate face DOAR cu citarea sursei și cu LINK ACTIV către pagina acestui articol.