În luna august 2024, oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon și-au intensificat campaniile de dezinformare online cu sprijinul Kremlinului, vizând subminarea parcursului european al Republicii Moldova. Campaniile, desfășurate în principal prin reclame derulate pe Facebook și Google, au avut un cost estimat de 33.300 euro în perioada 1-30 august - se arată într-un raport realizat de comunitatea de experți WatchDog.MD. Potrivit raportului, scopul reclamelor a fost manipularea opiniei publice înaintea alegerilor prezidențiale și a referendumului pe tema integrării în Uniunea Europeană, ambele scrutine fiind planificate pentru data de 20 octombrie 2024.
Care sunt principalele narațiuni manipulatoare
Principalele narațiuni manipulatoare sau false din reclame se referă la:
„UE distruge identitatea națională” - se afirmă că aderarea la UE va eroda patrimoniul cultural al Moldovei, în contrast cu Rusia, care ar proteja identitatea națională;
„UE îndatorează Moldova” - se sugerează că ajutoarele financiare din partea UE sunt de fapt împrumuturi ce vor împovăra generațiile viitoare;
„Criza energetică cauzată de UE” - acuză Uniunea Europeană pentru prețurile mari la energie din Moldova, promovând Rusia ca sursă mai ieftină de energie;
„Rusia, partenerul strategic al Moldovei” - se promovează ideea că prosperitatea și securitatea Moldovei depind de relațiile strânse cu Rusia, minimizând amenințările din partea Moscovei;
„Aderarea la UE este inutilă” - se urmărește convingerea populației că Moldova nu va fi niciodată primită în UE, iar referendumul este doar o manevră de PR a președintei Maia Sandu.
Facebook și Google nu întreprind acțiuni suficiente de contracarare
„Aceste campanii au ca obiectiv subminarea parcursului pro-european al Republicii Moldova, destabilizarea climatului politic și erodarea încrederii în instituțiile statului. Acțiunile insuficiente ale Facebook și Google împotriva acestor reclame manipulative permit continuarea influențării discursului public din Moldova. Autoritățile din Republica Moldova, în colaborare cu societatea civilă, trebuie să intensifice eforturile de combatere a dezinformării, informând activ publicul și solicitând platformelor tehnologice să prevină ingerințele electorale.
Acțiunile META și Google nu sunt îndeajuns pentru a stopa conținutul manipulatoriu promovat pe platformele lor. Autoritățile Republicii Moldova ar trebui să depună mai mult efort în dialogul cu cele două companii. Deși extinderea pieței publicitare în Republica Moldova pe platforma a adus mici contribuții economice pentru stat, Ministerul Economiei nu a luat în calcul și riscurile care s-au abătut asupra acestui sector. Astfel, reclamele sponsorizate de Ilan Șor și Veaceslav Platon pe YouTube vor avea consecințe mai serioase pentru Moldova și parcursul său european decât micile venituri din reclame pentru afacerile locale”, se arată în raportul WatchDog.MD.
Scopul principal: deturnarea parcursului european prin lansarea de manipulări despre integrarea în UE
Raportul mai constată că odată cu apropierea alegerilor din 20 octombrie, oligarhii fugari împreună cu serviciile secrete ruse își vor crește capacitățile pe platformele Google și Meta pentru a răspândi dezinformare și a desfășura operațiuni informaționale și psihologice: „Scopul principal al lor este de a deturna parcursul european al Republicii Moldova prin lansarea de manipulări despre procesul de integrare în UE. Cei doi oligarhi continuă să împingă ideea că Moldova nu va fi primită în UE, iar referendumul ar fi o schemă de fraudare a alegerilor”.
Totodată, Ilan Șor are rolul de a consolida pro-rușii din Moldova în jurul ideii de integrare în așa-numita „Uniune Economică Euroasiatică”, condusă de către Federația Rusă. Sub ideea de Uniunea Euroasiatică, Șor și acoliții săi din Moldova vor încerca de fapt să spele imaginea regimului Putin.
Candidați-spoileri ai Kremlinului
În același timp, autorii raportului afirmă că Moscova începe să sporească bugetele și pentru alți candidați la funcția de președinte al Republicii Moldova, care au rolul de candidați-spoileri. Rolul acestora se limitează la lansarea de manipulări și sperietori în spațiul public în perioada electorală, printre ei numărându-se Irina Vlah, Victoria Furtună sau Natalia Morari.
„Autoritățile și presa trebuie să reacționeze imediat la campaniile de dezinformare”
„Pentru a eficientiza lupta cu mesajele false promovate de Rusia și cei doi oligarhi fugari, autoritățile și instituțiile media trebuie să reacționeze imediat la campaniile de dezinformare prin emiterea de comunicate și materiale care demontează falsurile. Instituțiile de securitate trebuie să sporească monitorizarea platformelor de social media pentru a identifica rapid și a raporta conținutul manipulatoriu.
Anticipăm că în perioada campaniei pentru referendum și alegeri prezidențiale, autoritățile electorale vor fi supuse unui val de atacuri informaționale. Acestea ar trebui să informeze deschis societatea despre modificările pe care urmează să le întreprindă pentru a evita speculațiile că ar pregăti fraudarea scrutinelor electorale”, se mai arată în raport.
Recomandările experților: Cooperare cu platformele online, îmbunătățirea legislației și o implicare mai mare din partea presei și a societății civile
Raportul conține câteva recomandări pentru combaterea campaniilor de dezinformare:
1. Intensificarea cooperării cu platformele tehnologice (Meta, Google): Autoritățile Republicii Moldova trebuie să își intensifice dialogul cu Meta și Google, solicitându-le măsuri mai stricte pentru a opri promovarea reclamelor manipulative ale oligarhilor sancționați și a actorilor care susțin interesele Kremlinului. Acțiuni concrete, precum eliminarea rapidă a paginilor false și transparența în cheltuielile de publicitate, sunt esențiale.
2. Îmbunătățirea cadrului legal de reglementare a publicității online politice: Se recomandă dezvoltarea unui cadru legislativ care să reglementeze strict finanțarea și promovarea reclamelor politice pe platformele digitale. Acest cadru trebuie să includă sancțiuni clare pentru cei care încalcă normele privind transparența și corectitudinea publicității. Printre inovațiile recomandate este obligativitatea transparentizării publicității rulate online pe toate platformele și sancțiuni administrative pentru încălcarea acesteia.
3. Încurajarea implicării societății civile și mass-mediei independente: Mass-media independentă și organizațiile societății civile joacă un rol esențial în combaterea dezinformării. Mass-media ar trebui, de asemenea, să fie încurajată și protejată de legislația electorală să demonteze activ narațiunile false promovate de actori maligni.