Rusia amenință Basarabia zi de zi, fie prin vocea lui Lavrov, fie prin cele ale numeroșilor pioni ai Kremlinului din stânga Prutului, fie prin intermediul ambasadorului rus la Chișinău, Oleg Vasnețov, individ care ar fi trebuit expulzat de mult timp (și nu doar el).
Într-un interviu acordat Ria Novosti (detalii AICI), Vasnețov insistă că Rusia de-abia așteaptă să ”respecte” suveranitatea și integritatea R.Moldova, dar cu o condiție: regiunii transnistrene ”să i se acorde un statut special, sigur și garantat”. Statutul ăsta special nu înseamnă altceva decât federalizarea R.Moldova, adică planul Kozak, adică transnistrizarea.
Evident, Vasnețov spune și că Rusia nu va accepta alt format de ”soluționare” decât formatul ”5+2”, care înseamnă negocieri între cele două ”părți” – Chișinău și Tiraspol – cu cei 3 ”mediatori” (Rusia, Ucraina și OSCE) și 2 observatori (UE și SUA). Formatul ”5+2” este dorit și impus de Rusia, întrucât permite ca Rusia să fie ”mediatoare” a unui conflict pe care chiar ea l-a generat și-l menține încă din 92. Formatul vrea menținerea împotmolirii și forțarea federalizării / transnistrizării R.Moldova, această perpectivă dorită de Rusia fiind susținută la două mâini de Ungaria și Germania. Evident, o federalizare a R.Moldova ar reprezenta un precedent pentru demențele extremiste pe care Budapesta le alimentează în Transilvania.
Cine mai susține formatul ”5+2” dorit de Rusia, deși ij de ani și-a dovedit falimentul și caracterul nu doar anti-R.Moldova, ci anti-românesc prin excelență? Păi, potrivit declarațiilor și gesturilor din ultimele luni, formarul ”5+2” este susținut de Maia Sandu, Nicu Popescu și Serebrian (detalii AICI), care se agață cu toții de această paradigmă rusească.
Și mai observ ceva: nimeni din arcul puterii de la Chișinău nu își mai amintește de existența Legii nr. 173 (deși a fost votată și de Serebrian, în 2005, deopotrivă cu o largă majoritate parlamentară). Această lege a fost gândită și trecută prin Legislativ tocmai cu scopul de a ajuta la o soluționare a conflictul nistrean în favoarea R.Moldova și a autorităților constituționale de la Chișinău. De pildă, iată ce se stipulează la articolul 11: ”Delimitarea atribuțiilor între autoritățile publice centrale ale Republicii Moldova și autoritățile Transnistriei se va face în baza Legii Republicii Moldova cu privire la statutul juridic special al Transnistriei și în conformitate cu legislația Republicii Moldova”. Iar articolul 12 prevede că ”Adoptarea Legii Republicii Moldova cu privire la statutul juridic special al Transnistriei va fi însoțită de adoptarea unui sistem de garanții interne care va fi format în baza procesului de negocieri”.
Mai mult, Legea nr. 173 contravine total formatului ”5+2”, afirmând de la bun început un adevăr de necontestat: zona transnistreană este un teritoriu ocupat de trupe rusești, motiv pentru care Rusia agresoare NU poate fi o ”mediatoare” a conflictului. Pentru că asta face ”5+2” – menține victimele sub talpa călăului, făcându-se că nu vede cine e agresorul care a încălcat tratatele și acordurile internaționale.
De reținut evidența asta: puterea moldovenistă de la Chișinău vrea să ”soluționeze” dosarul transnistrean exact așa cum vrea Rusia. De ce? Din inconștiență, frică, prostie și clientelism, dar nu doar din aceste cauze. Dacă Rusia își va impune federalizarea, asta va presupune modificarea statutului R.Moldova, care, logic, va deveni federație. Și ce NU va mai putea face o federație, niciodată? O federație NU se va mai putea Uni / ReUni cu România. Asta este miza.
Că Rusia și separatiștii moldoveniști fac nenorociri României chiar nu-i vreo noutate, dar oare ce a declarat Bogdan Aurescu, ministrul de Externe al României, la 1 decembrie 2022, de Ziua Națională? Îl citez întocmai, folosind știrea Agerpres: ”Cred că prima consecinţă a situaţiei de după războiul din Ucraina, atunci când războiul din Ucraina se va finaliza, va fi posibilitatea reluării formatului 5+2 sau, în orice caz, a reluării discuţiilor despre Transnistria, pentru că, sigur că foarte multe depind de modul în care conflictul din Ucraina se va fi rezolvat”.
Nu, chiar nu poate exista vreo justificare, cât de mică, pentru ca ministrul de Externe al României să accepte formatul impus de Rusia în problema transnistreană. Însă Aurescu anunță în gura mare că exact pe ăla îl vrea. Am spus-o și o repet: separatiștii de la București și de la Chișinău sunt la fel de periculoși ca separatiștii de la Tiraspol. Și în tot cazul mult mai scabroși.