Actualitate Internă Focus

ANALIZĂ Ivan Ceban le-a dat țeapă chișinăuienilor. Retrospectiva administrației Chișinăului în perioada 2019-2023. Lista imensă a promisiunilor neîndeplinite de primarul pro-rus al Capitalei

ANALIZĂ Ivan Ceban le-a dat țeapă chișinăuienilor. Retrospectiva administrației Chișinăului în perioada 2019-2023. Lista imensă a promisiunilor neîndeplinite de primarul pro-rus al Capitalei

Un număr impresionant de mare de promisiuni electorale, făcute în ajunul alegerilor locale din 2019, n-au fost realizate în cei patru ani de mandat ai lui Ivan Ceban în fruntea Primăriei Chișinău. În unele domenii, promisiunile din campania electorală au fost date uitării cu desăvârșire. Să le luăm pe rând, analizând elementele din Programul Electoral cu care Ivan Ceban a câștigat alegerile din Chișinău în urmă cu patru ani.

Un oraș fără viziune

Cele 5 documente strategice care urmau să apară în prima jumătate a mandatului lui Ivan Ceban nu au fost aprobate, contrar promisiunilor făcute în campania electorală. Dintre toate, a fost elaborată doar Concepția de dezvoltare durabilă a municipiului Chișinău. Planul Urbanistic General, un document de importanță majoră pentru capitală, nu a fost aprobat.

Subdiviziunile Primăriei, transformate în departamente de partid

Deși a promis o administrație locală apolitică, Ion Ceban a transformat o parte semnificativă a aparatului administrației publice locale în membri de partid. Formațiunea pe care o conduce - Mișcarea Alternativa Națională (MAN) - mustește de funcționari din Primărie și din subdiviziunile acesteia. Mai mult, în atenția presei au ajuns și indicațiile date de șefii de Direcții pentru instituțiile din subordine cu privire la implicarea în acțiuni politice și electorale ale MAN. Mai grav este că unii pretori au fost demiși pentru că au refuzat să adere la partid. De altfel, Ceban nu se sfiește să prezinte așa-numitele rezultatele ale activității din Primărie ca rezultate ale echipei MAN.

Un capitol aparte sunt contrele și acuzațiile politice dintre Ceban și partidul de guvernare PAS. Edilul nu scapă nicio ocazie de a acuza guvernarea, cu sau fără fundament, folosind platforma Primăriei pentru a trage foloase politice și electorale. Cu alte cuvinte, promisiunea de a avea o Primărie „fără politică” a fost încălcată cu desăvârșire.

Transportul public - multe promisiuni, prea puține realizări

Să luăm, de exemplu, promisiunea că „transportul public va circula în strictă conformitate cu orarul”, afirmație care nici pe departe nu corespunde cu realitatea. Transportul public din Chișinău continuă să fie haotic în ceea ce privește orarul de circulație, iar timpurile sosirii în stațiile de așteptare a troleibuzelor și autobuzelor, indicate în panourile informative, nu corespund aproape niciodată realității. Unde mai pui și veșnica problemă a ambuteiajelor în orele de vârf, care dau peste cap întregul orar de circulație a transportului public.

La fel, sistemul de tichet unic pentru toate tipurile de transport nu a fost implementat.

Nicio mișcare în domeniul parcărilor

O altă promisiune care seamănă mai degrabă a glumă este construirea, în termen de 3 ani, a parcărilor la toate intrările în oraș cu acces la transportul public. La fel, nu a fost respectată nici promisiunea de a construi parcări multietajate în fiecare sector al orașului, și nici promisiunea de a crea parcări municipale în zonele aglomerate ale capitalei. Nici promisiunea de a crea o întreprindere municipală pentru gestionarea parcărilor nu a fost îndeplinită.

Nicio promisiune respectată la capitolul „Trafic”

Nu a fost realizat nimic din ceea ce vedeți în imaginea de mai sus. Lucrările la Centura Chișinău nici gând să înceapă; nu a fost aprobat vreun plan de extindere a unor străzi; prelungirea străzii Albișoara spre strada Mesager n-a fost nici măcar începută; lucrările de prelungire a bd. Mircea cel Bătrân până la str. Bucovinei - nici vorbă de așa ceva; iar schema de restricție a circulației prin oraș a camioanelor de mare tonaj n-a fost elaborată.

Blocuri și curți amenajate doar în programul electoral al lui Ceban

Dintre aceste 7 promisiuni, doar 3 au fost respectate parțial - terenuri noi de joacă; terenuri de fitness și sport instalate în mai multe curți; un oarecare număr de stadioane multifuncționale.

Un oraș al oportunităților care n-au mai apărut

Agenția de Dezvoltare a Chișinăului nu a fost creată, așa cum nu a fost creat nici Departamentul pentru dezvoltarea turismului și a industriei. La fel, o întreprindere pentru reciclarea completă a deșeurilor nu a fost dată în exploatare; nu a fost elaborată nici lista activelor destinate parteneriatelor public-private.

Smart City - un concept luat frecvent în derâdere de oamenii blocați în ambuteiaje

Despre implementarea conceptului de „smart city”, folosit de Ceban în campanie ca element de inovație, nici nu are rost să vorbim. Chișinăul e foarte departe de acest concept. Pentru cei curioși, un smart city (trad. - oraș inteligent)utilizează tehnologiile informației și comunicațiilor (TIC) pentru a crește eficiența operațională, a partaja informații cu publicul și pentru a îmbunătăți atât calitatea serviciilor guvernamentale, cât și bunăstarea cetățenilor”. În realitate, oamenii din Chișinău se sufocă în ambuteiaje, iar trotuarele de pe străzi și din curțile blocurilor sunt acaparate de mașini, în timp ce municipalitatea nu are nici măcar un Plan Urbanistic General aprobat.

Nu au apărut nici „soluțiile tehnologice inteligente pentru fluidizarea traficului rutier”. Un soi de încercare de acest fel a constat în instalarea de semafoare „inteligente” în câteva intersecții din oraș, iar unele au ajuns să formeze chiar ele ambuteiaje (cazul intersecției Dacia-Băcioii Noi), șoferii fiind nevoiți să stea minute întregi la culoarea roșie a semaforului, chiar dacă intersecția era aproape goală.

"Podul" este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.

Dacă v-a plăcut articolul vă invităm să vă alăturați cu un like comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook Podul.

Acest articol este proprietatea Podul.ro și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a continutului se poate face DOAR cu citarea sursei și cu LINK ACTIV către pagina acestui articol.