Actualitate Internă Cap de pod

EXCLUSIV Document. Dublarea indemnizației unice la nașterea copilului și îmbunătățirea Legii cu privire la serviciile alternative de îngrijire a copilului. Ce alte soluții a implementat R.Moldova până acum pentru a opri uriașul declin demografic, în condițiile în care mortalitatea depășește natalitatea, iar tot mai mulți copii basarabeni se nasc peste hotarele țării

EXCLUSIV Document. Dublarea indemnizației unice la nașterea copilului și îmbunătățirea Legii cu privire la serviciile alternative de îngrijire a copilului. Ce alte soluții a implementat R.Moldova până acum pentru a opri uriașul declin demografic, în condițiile în care mortalitatea depășește natalitatea, iar tot mai mulți copii basarabeni se nasc peste hotarele țării

Urmare a unei solicitări a Podul.md către Ministerul Muncii și Protecției Sociale al R.Moldova, instituția guvernamentală a evidențiat care sunt soluțiile implementate de statul moldovean pentru a opri declinul demografic, dar și cele referitoare la încurajarea natalității. 

Conform Ministerului Muncii și Protecției Sociale, statul moldovean a adoptat o serie de modificări legislative menite în special să permită diversificarea tipurilor de servicii alternative pentru îngrijirea copiilor, precum și să ajute ambii părinți să-și stabilească un echilibru dintre viața personală și viața profesională.

Totuși, avertizează Ministerul, în lipsa unor măsuri precum cele de încurajare a reducerii migrației, de îmbunătățire a indicatorilor sănătății populației, numărul populației basarabene va continua să descrească iminent. 

Vă prezentăm, mai jos, răspunsul Ministerului Muncii și Protecției Sociale al R. Moldova: 

”Republica Moldova, la fel ca majoritatea țărilor europene, se află într-o tranziție demografică cu consecințe semnificative. Analiza factorilor care influențează scăderea ratei fertilității este complexă și include aspecte economice, sociale, politice și culturale. În acest context, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a întreprins un șir de acțiuni pentru susținerea familiilor cu copii, asigurarea echilibrului dintre viața privată și cea profesională, care, totodată, au un impact pozitiv în redresarea situației demografice, inclusiv prin sporirea ratei natalității și bunăstarea familiilor cu copii.

Astfel, informăm că, prin adoptarea în anul 2016 a Legii privind prestațiile sociale pentru copii și operării modificărilor în Hotărârea Guvernului nr. 1478/2002 cu privire la indemnizațiile adresate familiilor cu copii, statul s-a angajat să asigure plata indemnizației unice la nașterea copilului în cuantum egal cu valoarea monetară a coșului minim de bunuri necesare la nașterea copilului, calculată pentru anul precedent nașterii acestuia. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2023, cuantumul indemnizației unice la nașterea copilului a fost majorat și a constituit 10 932 lei (+864 lei).

În aceiași ordine de idei accentuăm că, începând cu 1 ianuarie 2024, indemnizația unică la nașterea copilului a fost majorată cu 9 068 de lei, astfel de la 10 932 lei la 20 000 de lei. Majorarea indemnizației unice la nașterea copilului este una dintre măsurile prevăzute în Programul de activitate al Guvernului „Moldova prosperă, sigură, europeană”, orientat spre susținerea familiilor și reducerea sărăciei în rândul copiilor. 

De asemenea ținem să menționăm că, începând cu 01.10.2022 a fost majorată indemnizația lunară pentru îngrijirea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani. Context în care subliniem că, îndemnizația prenotată se acordă pentru fiecare copil din data nașterii copilului până la vârsta de 2 ani și este achitată pentru fiecare copil în cuantum egal de 1000 lei, indiferent de statutul părintelui acestuia în calitate de persoană asigurată sau neasigurată.

În altă ordine de idei subliniem, ”Programul național pentru protecția copilului pentru anii 2022-2026”, care constituie principalul document de politici publice în domeniul protecției copilului care conține un șir de măsuri guvernamentale de suport, destinate susținerii copiilor și familiilor cu copii din Republica Moldova. Programul include 3 obiective generale, care sunt axate întru susținerea familiilor cu noi opțiuni de creștere și îngrijire a copilului, inclusiv și asigurarea creșterii copiilor într-un mediu familial protector, având ca scop primordial extinderea unui spectru larg de servicii adresate familiilor cu copii, care să le garanteze acestora din urmă bunăstarea și dezvoltarea într-un mediu ambiant, sănătos și sigur.

În contextul provocărilor demografice din Republica Moldova, investițiile în politici familiale prietenoase sunt foarte importante. Comportamentul reproductiv al populației depinde în mare parte și de divizarea egală a responsabilităților de îngrijire între mamă şi tată, care reprezintă una dintre măsurile de bază ce asigură echilibrul dintre viața profesională și viața personală.

În scopul extinderii și diversificării serviciilor pentru copii a fost aprobată Legea cu privire la serviciile alternative de îngrijire a copilului (Legea 367/2022), care prevede introducerea a trei tipuri de servicii alternative pentru îngrijirea copiilor de până la 3 ani:

– servicii organizate de angajator la locul de muncă;

– servicii individualizate oferite de îngrijitor/îngrijitoare de copii calificat/ă la reședința copilului

– servicii alternative de îngrijire a copiilor de tip familial.

Pentru asigurarea implementării cadrului legal a fost aprobate de către Guvern Regulamentele cu privire la organizarea și funcționare acestor 3 tipuri de servicii (HG 572/2023). Anul precedent Ministerul Muncii și Protecției Sociale a lansat Programul Național privind serviciile de îngrijire copii cu vârsta până la 3 ani, care are 20 de acțiuni și are misiunea de a spori rata de încadrare a copiilor cu vârsta de până la 3 ani în instituții de educație timpurie sau servicii alternative. În acest scop, au fost alocate 10 mln. lei pentru 20 autorități publice locale pentru extinderea a 15 grupe noi de creșă cu 300 locuri noi. Pentru anul 2024 suma a fost dublată constituind 20 mln. lei.

Dacă acțiunile întreprinse la moment și pe viitor nu vor avea impactul scontat, numărul populației va continua sa descrească. Doar în condițiile de reducere substanțială a migrației, îmbunătățirii indicatorilor sănătății populației și creșterii fertilității, dimensiunile declinului demografic pot fi reduse”.

Conform demografului Valeriu Sainsus, R. Moldova trebuie să se aștepte la ”o devastare demografică” în situația în care, timp de aproape 25 de ani, sporul natural este negativ, adică mortalitatea depășește natalitatea (detalii AICI), iar conform statisticilor mai recente, anual, peste hotarele R.Moldova se nasc 16.000 de copii și mai puțin de 30.000 – acasă. Practic, fiecare al treilea copil provenit din părinți moldoveni se naște în străinătate și este cetățean străin (detalii AICI). În plus, 40% dintre cei plecați (definitiv) din R.Moldova sunt de vârstă reproductivă. 

"Podul" este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.

Dacă v-a plăcut articolul vă invităm să vă alăturați cu un like comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook Podul.

Acest articol este proprietatea Podul.ro și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a continutului se poate face DOAR cu citarea sursei și cu LINK ACTIV către pagina acestui articol.