Urmare a unei solicitări Podul.md, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale de la Chișinău a venit cu o serie de clarificări referitoare la starea liniilor feroviare din R.Moldova, precum și cu precizări despre costurile estimative pe care ar trebui să le suporte statul moldovean dacă își dorește să înlocuiască ecartamentului sovietic cu unul modern, de tip european.
Conform reprezentanților Ministerului, un proiect de modernizare a căilor ferate și de înlocuire a ecartamentului sovietic cu cel de tip european ar trebui convenit și implementat în comun de către autoritățile moldovenești și ucrainene. Între R.Moldova și Ucraina există o infrastructură feroviară comună, precum și căi de comunicații vitale pentru importurile și exporturile reciproce. Reprezentând moșteniri inginerești sovietice, actualele legături feroviare moldo-ucrainene nu permit o modernizare separată.
Pe lângă legăturile feroviare cu statul ucrainean, pentru R.Moldova sunt deosebit de importante și legăturile cu România, în particular cu județul Iași. În acest sens, răspunzând întrebărilor Podul.md, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a dat asigurări că autoritățile de la Chișinău sunt interesate și vor încerca să atragă investiții europene pentru a moderniza legăturile feroviare cu România.
Vă prezentăm, mai jos (inclusiv foto), întrebările adresate de Podul.md și răspunsurile oferite de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al R.Moldova:
Podul.md: Când va moderniza și va înlocui R.Moldova ecartamentul sovietic cu cel de tip european și românesc? (Podul.md)
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al R.Moldova: Un termen exact privind înlocuirea ecartamentului sovietic (1520 mm) nu există. Pentru realizarea unui astfel de obiectiv, este necesar de fundamentat economic decizia de înlocuire și de ținut cont că înlocuirea evocată ar afecta lanțurile logistice care asigură schimbul de mărfuri și pasageri dintre Republica Moldova și Ucraina. Astfel, dacă Ucraina nu va reconstrui căile sale ferate, acordând prioritate ecartamentului normal (1435 mm), riscăm să subminăm economia națională.
În acest sens, o să menționăm câteva exemple. Prin intermediul transportului feroviar, se efectuează importul și exportul următoarelor tipuri de mărfuri în/din Ucraina: materiale de construcții, metale feroase, zăcăminte minerale, hidrocarburi, produse agricole, autospeciale, fertilizanți și altele. Datorită faptului că ecartamentul din Republica Moldova și Ucraina este de 1520 mm, transportul mărfurilor este unul relativ rapid și ieftin.
Un alt exemplu, se referă la conexiunea internă feroviară și amplasarea geografică a căilor ferate. Pentru a ajunge din Chișinău la Giurgiulești și invers, prin stația Etulia, trenurile tranzitează de trei ori teritoriul suveran al Ucrainei. Iar pentru a călători cu trenul din Ocnița până la Criva, trenul tranzitează de două ori teritoriul Ucrainei. În cazul în care noi vom decide să reconstruim toată infrastructura feroviară conform standardelor europene, iar Ucraina nu va face aceste schimbări, se va bloca logistica internă sau costul serviciilor respective se va majora semnificativ și transportul feroviar nu va deveni atractiv pentru beneficiarii de mărfuri.
Ultimul exemplu este trenul de pasageri Chișinău-Odesa-Chișinău, care a avut succes până la războiul declanșat de Federația Rusă. Timpul relativ scurt de circulație, termenii restrânși de control la frontieră și materialul rulant confortabil a redirecționat preferințele pasagerilor de la transportul auto la transportul feroviar. Astfel, trecerea integrală a Republicii Moldova la sistemul feroviar 1435 mm va face imposibilă circulația rapidă a trenului dat, fără a fi construită o linie 1435 mm până la Odesa. Trebuie de subliniat că reconstrucția sistemului feroviar și trecerea integrală la sistemul 1435 mm, va costa Republica Moldova peste un miliard de euro, fără a lua în calcul costul materialului rulant care va putea circula pe aceste linii feroviare.
Podul.md: Cât de important este ca R.Moldova să aibă ecartament european pe linia de legătură cu România, respectiv pe direcția cea mai apropiată de capitala noastră, adică Iași-Ungheni?
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al R.Moldova: Conexiunea Republicii Moldova cu municipiul Iași, prin intermediul infrastructurii feroviare cu ecartament 1435 mm este o prioritate strategică pentru minister. În acest sens, se elaborează un studiu de fezabilitate executat cu finanțarea partenerilor de dezvoltare. În cazul demonstrării fezabilității pozitive a studiului evocat, Ministerul va iniția consultări în scopul atragerii resurselor financiare pentru construcția unei linii feroviare noi Chișinău-Ungheni.
Podul.md: Având în vedere distanța nu prea mare dintre Chișinău și Iași, considerați o problemă timpul de parcurgere a acestei distanțe folosind transportul feroviar?
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al R.Moldova: Da, este o problemă. În context, timpul de circulație se va reduce dacă se va reabilita infrastructura feroviară dintre Chișinău și Iași și se vor simplifica procedurile de control la frontieră. Acestea fiind efectuate la urcarea pasagerilor în tren, fără a face opriri la punctele feroviare de control al frontierei.