Analizând recent motivele pentru care tabăra pro-europeană din Republica Moldova a avut și are emoții în contextul alegerilor, consultantul politic Cristian Hrițuc - fost consilier prezidențial la București - atrage atenția că în rândul reprezentanților PAS a existat o lipsă de realism cauzată de sondajele realizate de unele institute de sondare a opiniei publice, referindu-se la iData, CBS-AXA și ONG-ul Watchdog.
"Vedem acum că de fapt ne-am furat căciula singuri", spune Cristian Hrițuc cu privire la predicțiile sociologice mult prea optimiste ce au fost propagate în Republica Moldova atât cu privire la referendumul privind integrarea europeană a R.Moldova, care a trecut la limită, cât și în legătură cu alegerile prezidențiale, Maia Sandu fiind dată câștigătoare din primul tur în unele sondaje.
Analiza a fost realizată pe parcursul unei ediții recente a podcastului "Esențial", realizat de jurnalistul Sorin Andreiana pentru EVZ.
Moderator: În primul tur Maia Sandu a luat 42,45% și cel de pe locul 2, Alexandr Stoianoglo, a luat aproape 26%. Ciudățenia este că sondajul de dinainte de alegeri îl dădea pe cel clasat pe locul 2 cu doar 10%.
Cristian Hrițuc: Voi fi puțin mai dur. Ani de zile, în Moldova s-a manipulat rău prin intermediul unor sondaje făcute de CBS-AXA, căci despre ei vorbim în speța de față, și de un ONG aservit puterii, Watchdog. Tot timpul au avut sondaje trase de păr. Eu le mai zic "desenate în baie". Partea cea mai rea nu e numai că au intoxicat mediul moldovean, ci au intoxicat și în România. Au fost tot timpul livrați aici ca mari experți și vedem acum că de fapt ne-am furat căciula singuri. Nu poți să ai erori, inclusiv înainte cu o săptămână, de 20%. Nu poți!
Moderator: Cu o săptămână înainte, parcă Maia Sandu era dată cu o victorie din primul tur.
Cristian Hrițuc: Da, eroare de aproape 20 de procente. Eu am zis tot timpul că mă uit la un singur sondor în Republica Moldova, care se numește IMAS. Și spun asta prin prisma expertizei pe care o am de 20 de ani în Moldova. În rest mai e de pildă și iData. Patronul iData este rudă cu un fost deputat PSRM. Păi ce încredere să am sondajele alea? Tot timpul apar sondaje desenate în baie. Vrem o imagine realistă? Urmărim IMAS Moldova, care, mai mult decât atât, are afișate pe site toate cercetările sociologice făcute de-a lungul timpului. CBS-AXA, despre care am menționat, a avut anul trecut la locale eroare de 10-15 procente. Și atunci partea deranjantă e această, că îi prostesc cu sondaje pe decidenții României, îi prostesc pe ziariștii de bună credință din presa românească. Vreți să vă zic ceva? În ziua referendumului, tot stafful Maiei Sandu, până la ora 18, dădea informații presei române că va câștiga din primul tur. Pe ce? Pe baza unor analize de acest fel.