Parlamentul de la Chișinău a aprobat, joi, Strategia națională de apărare a Republicii Moldova pentru anii 2024-2034, document care identifică potențialele amenințări și riscuri în domeniul apărării, stabilind totodată obiectivele politicii de apărare, direcțiile de acțiune prioritare, misiunile, cerințele specifice și principalele modalități pentru asigurarea apărării naționale.
Un risc major pentru securitatea R. Moldova reprezintă, potrivit acestei Strategii, „posibila extindere” a acțiunilor militare ruse în Ucraina, „în special în regiunea Odessa” și „stabilirea unui coridor militar terestru până la hotarele R. Moldova”. Aceasta ar crea premise pentru „acțiuni agresive” directe și la adresa R. Moldova.
Opoziția pro-rusă din parlament a ironizat Strategia, numind-o o mișcare inutilă împotriva Moscovei, având în vedere dimensiunea redusă și capacitatea militară limitată a Moldovei.
„Dacă, Doamne ferește, suntem supuși unui atac din direcția Federației Ruse, cât timp credeți că Moldova va rezista unei astfel de agresiuni? Doar pentru că strigăm de la o tribună?”, a arătat Adrian Albu, membru al Partidului Socialist pro-Moscova.
Potrivit precizărilor publicate pe site-ul oficial al Parlamentului, Strategia urmărește obiectivul de a dezvolta un sistem național de apărare robust și modern, cu o resursă umană profesionalizată și capabilități corespunzătoare provocărilor actuale de securitate. De asemenea, documentul prevede căile și resursele, inclusiv financiare, umane și materiale, necesare pentru realizarea obiectivelor de apărare.
Strategia descrie și alți factori cu impact asupra politicii de apărare a statului, cum ar fi neutralitatea permanentă, cadrul juridic internațional, starea actuală a Forțelor Armate, industria de apărare, cooperarea internațională și parteneriatele strategice.
Strategia include descrierea mediului de securitate la nivel global și regional, care a devenit, în ultimii ani, imprevizibil și complex, caracterizat prin transformări accelerate, turbulențe și cu încălcări vădite ale principiilor dreptului internațional. În context, este evidențiată și agresiunea militară directă a Federației Ruse asupra Ucrainei, care a afectat pacea și securitatea țării noastre. Strategia identifică o serie de riscuri și amenințări la adresa apărării naționale, cum ar fi stabilirea de către Federația Rusă a unui coridor militar terestru până la hotarele țării noastre, desfășurarea acțiunilor hibride împotriva Republicii Moldova, staționarea ilegală a forțelor militare ale Rusiei pe teritoriul țării noastre, dar și formațiunile armate ale regimului neconstituțional din regiunea transnistreană, arată Parlamentul într-un comunicat.
În document se menționează că implementarea Strategiei va avea un impact considerabil asupra statului, societății și a cetățenilor. Documentul va asigura un mediu de securitate stabil și sigur și, în același timp, va contribui la consolidarea capacității de reziliență a statului și societății prin sporirea capacităților instituționale de reacție și gestionare la situații de criză, de gestionare a riscurilor și a amenințărilor. La fel, Strategia va avea impact pozitiv și în contextul realizării obiectivului național de integrare europeană, facilitând integrarea sistemului național de apărare în arhitectura de securitate și apărare europeană.
Strategia națională de apărare a Republicii Moldova pentru anii 2024-2034 a fost elaborată de Comisia constituită, prin Decretul Președintelui Republicii Moldova, din reprezentanți ai instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării.
Documentul adoptat la Chișinău observă că pe plan mondial, „marii actori internaționali” sunt implicați într-o confruntare ce schimbă raportul de putere pe glob, iar R. Moldova trebuie să aleagă o „poziționare strategică”, adică de partea cui este.
NATO devine astfel, din punctul de vedere al Chișinăului, „pilonul central stabilizator, în asigurarea securității și stabilității în regiune”.
Totodată, primirea statutului de țară candidat pentru aderarea la Uniunea Europeană, cooperarea cu țările europene în domeniul apărării și consolidarea relațiilor cu NATO ar reprezenta pentru R. Moldova „о treapta avansată în asigurarea securității și rezilienței”.
Despre România, țară membră și a UE, și a NATO, strategia spune că este un „partener esențial pentru R. Moldova”, iar relația cu ea în domeniul apărării „cunoaște o dezvoltare semnificativă”, în timp ce „un dialog intens cu Ucraina” este descris drept „vital”.
Strategia prevede о creștere graduală a alocărilor bugetare pentru apărarea națională, cu scopul de a atinge nivelul de 1% din Produsul Intern Brut (PIB), până în 2030, de la 0,55 %, în prezent.
Moldova este una dintre cele mai sărace țări din Europa, iar obiectivul de integrare europeană, în versiunea cea mai optimistă, ar urma să fie atins peste 5-6 ani. Deși menționează NATO în strategia cu pricina, Moldova rămâne aparent fidelă statutului său neutru, consacrat de constituție. Așadar, Moldova nu intenționează să adere la NATO, dar intenționează să consolideze parteneriatele cu diferite țări și organizații internaționale pentru a-și consolida capacitățile de apărare.