Diplomat de carieră, fost deputat și fost ambasador al Basarabiei la București, domnul Iurie Reniță avertizează, pe Facebook, cu privire la un aspect esențial despre care puterea de la Chișinău nu vorbește deloc: potrivit celui de-al doilea Raport Analitic al Comisiei Europene cu privire la R.Moldova (detalii AICI), situația e puțin spus dezastruoasă.
Mai exact, potrivit acestui document oficial, R.Moldova (cea mai săracă țară a Europei) este repetentă la toate cele 33 de capitole necesare parcurgerii traseului presupus de o integrare europeană autentică. Mai mult, deși nu se află în război și nici nu a fost sfârtecată recent, R.Moldova este, conform rezultatelor de implementare a acquis-ului comunitar, în urma Ucrainei și a Georgiei.
După toate promisiunile populiste privind o reformă substanțială în Justiție, iată că această reformă imperativ categorică NU este demarată, infractorii Rusiei zburdând în voie în spațiul dintre Prut și Nistru, unde NU există stat de drept.
Iurie Reniță puctează fără menajamente ceea ce mulți evită să spună răspicat: R.Moldova NU a primit statutul de țară-candidată pentru că l-ar merita sau pentru că ar avea vreo șansă, cât de mică, să intre în UE pe picioarele ei, ci pentru că această mutare e forțată de conjuncture politică și de securitatea regională, în condițiile războiului rusesc din Ucraina. ”Performanțele” R.Moldova – stipulate explicit în acest raport – arată realitățile de la firul ierbii. În curând, această distopie va comporta un efect de bumerang.
În cele ce urmează, Podul.md vă prezintă în integralitate concluziile lui Iurie Reniță:
”Oricât de prezentabil și frecventabil ai fi, oricât de multe întrevederi bilaterale sau participări multilaterale ai avea, oricât de mult ai încerca să prezinți peste hotare lucrurile altfel decât sunt în realitate, oricât de mult ți-ai aroga meritul pentru "performanța istorică" a obținerii calității de stat candidat la UE, oricât de multe trompetele partinice, ong-iste, civice sau din diverse think-tank-uri, dar și numeroase "voci" din mass-media "independentă" ar elogia realizările "astrale" ale diplomației moldovenești și guvernării actuale, oricât de mult te-ai strădui să arăți cât de bun ești pe plan extern doar în comparație cu regimurile lui Lucinschi, Voronin sau Dodon, toate cele enumerate mai sus plesnesc (rău de tot!) în fața realităților triste, care se conțin în cel de-al doilea Raport Analitic al Comisiei Europene cu privire la Republica Moldova din 2 februarie 2023 – detalii AICI.
Ca și în primul Raport din luna iunie 2022 (înainte de obținerea statutului de candidat la aderare), Republica Moldova este, conform rezultatelor de implementare a acquis-ului comunitar, după Ucraina și Georgia. Dacă pe unele capitole, din cele 33 analizate, avem motive justificate să dăm vina pe războiul rusesc împotriva Ucrainei, care ne-a afectat semnificativ și pe noi, atunci nu cred că cizma rusească a călcat peste cele 12 capitole ce se referă la următoarele domenii – achiziții publice; controlul financiar; liberă circulație a muncitorilor; dreptul societăților comerciale; servicii financiare; impozitarea; politică socială și ocuparea forței de muncă; mediul și schimbările climatice; agricultură și dezvoltarea rurală; pescuitul; politică regională și coordonarea instrumentelor structurale; dispoziții financiare și bugetare.
La toate aceste capitole suntem doar în stadiul incipient de pregătire! În același timp, la un anumit stadiu de pregătire (adică între stadiul incipient și puțin făcut) ne aflăm la alte 17 capitole (16 dintre care iarăși nu depind de războiul din Ucraina sau de cizma rusească!) și doar la 3, din cele 33, ne aflăm la nivelul moderat de pregătire pe o scară de performanțe din cinci trepte (rog să vedeți schema de mai jos).
Este arhicunoscut că "politica externă este o continuare firească a celei interne", fapt ignorat de actualele autorități de la Chișinău. Marea discrepanță dintre "performanța" internă și cea externă afectează credibilitatea oricarui stat, iar în cazul nostru – cu atât mai mult. Nu poți pretinde că faci performanță pe plan extern și te bucuri de credibilitate internațională, dacă acasă lucrurile sunt într-o stare deplorabilă la cele 33 de capitole. Până în prezent (în procesul de integrare europeană de la noi) există foarte multă demagogie politică și mult PR partinic, dar, mai ales, puține acțiuni concrete (a se vedea Raportul UE).
Conjunctura politică și de securitate regională, europeană și internațională ne-a favorizar covărșitor în obținerea statutului de candidat de aderare la UE. Cu "performanțele" pe care le avem în Raportul Analitic sus menționat nu-l mai obțineam degrabă! Aceeași conjunctură, însă, nu ne va mai favoriza și pe intern, unde redresarea situației depinde în exclusivitate de actuala guvernare, care deține puterea absolută în stat.
Dincolo de compromisa lozincă electorală a luptei împotriva corupției și a reformării sistemului de justiție, mai sunt foarte multe capitole eminamente tehnice, pentru care trebuie să demonstrăm competență, profesionalism și responsabilitate. Oricât de "parfumată" ar fi actuala diplomație moldovenească, situația generală de acasă "miroase" mai mult a lozinci partinice și electorale. Cu acestea departe nu ajungi în procesul de integrare europeană, fapt demonstrat și de recentul Raport al UE.
Atât ministrul de Externe cât și unii membri ai guvernului nu trebuie să se laude excesiv în mass media cu numeroasele lor întrevederi de acasă și peste hotare, în special pentru a-și face imagine personală (multe dintre acestea sunt protocolare și de rutină), ci să-și "răsufle mânicile" pentru implementarea efectivă a angajamentelor asumate. Atunci și Rapoartele Analitice ale Comisiei Europene vor arăta diferit de cele curente. Responsabilitatea primară în atingerea obiectivelor stabilite aparține autorităților de la Chișinău și în mod special ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene în calitatea sa de coordonator principal al procesului de integrare europeană.
Realitatea tristă e că, la aproape 2 ani de guvernare PAS-istă, declarată pro-europeana, având deplina putere în stat (63 de deputați, prim-ministru, președinte, toate instituțiile statului), suntem abia la nivelul Abecedarului în procesul de integrare europeană. Și toate aceste "succesuri remarcabile" după ce au majorat considerabil numărul diplomaților în Centrala ministerului de Externe, iar în fiecare minister ai creat noi funcții bănoase de secretar general-adjunct pentru integrare europeană!?
Actualul Raport este cel mai indicat remediu (medicament) politic pentru actuala guvernare. Citiți-l și studiați-l atent și, cel mai important, trageți concluziile de rigoare, astfel ca integrarea europeană să fie cu adevărat un obiectiv național major, nu doar declarații partinice și electorale. Rezultatele concrete contează, nu vorbele și nu ‹spectrul larg de scenarii›”.