Jurnaliștii RISE.md au aflat că unul dintre beneficiarii concesionării aeroportului din Chișinău este un fost angajat al Serviciului Federal de Securitate al Federației Ruse (FSB), acesta aflându-se pe lista de sancțiuni a UE.
În decembrie 2022, șase noi senatori au fost numiți în Consiliul Federației Ruse pentru a reprezenta regiunile ucrainene anexate ilegal de către ruși. Doi provin din regiunile Luhansk și Donețk, iar ceilalți din regiunile Kherson și Zaporizhzhya, ale căror teritorii sunt parțial sau aproape complet ocupate de armata rusă.
Unul dintre cei șase este Konstantin Basyuk (Basyuk), în vârstă de 56 de ani, absolvent în 1987 al Școlii Superioare a KGB, fost ofițer FSB și consilier al așa-numitului guvernator interimar al regiunii Kherson, Vladimir Saldo, a relatat Rise.
La sfârșitul lunii februarie 2023, Basyuk a fost inclus pe lista celor 87 de persoane din cel de-al zecelea pachet de sancțiuni adoptat de Uniunea Europeană din cauza agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. În replică, senatorul rus a declarat că este mândru să se alăture "clubului de elită al rușilor sancționați".
Noul senator rus a fost unul dintre beneficiarii companiei Avia Invest, firma moldovenească care a preluat Aeroportul Internațional Chișinău în 2013.
Concesionarea aeroportului Chișinău
Compania rusă UK Komaks, la care deține în prezent o participație de 99% și al cărei director a fost până în ianuarie 2023, este una dintre cele șapte companii invitate de comisia de licitație înființată de guvernul moldovean să participe la un concurs închis pentru selectarea concesionarului în iunie 2013. Acum, ca și atunci, UK Komaks are statutul de societate de administrare a aeroportului din orașul rus Khabarovsk, controlată de același Basyuk.
UK Komaks a acceptat invitația Chișinăului și s-a înscris la concurs. Dar nu de una singură, ci în alianță cu Habarovsky Aeroport SA, Kolomensky Zavod SA și Avia Invest SRL din Chișinău (cu denumirea comună Avia Invest Legal Entities Association). Iar în august 2013, oferta Avia Invest Legal Entities Association, care prevedea concesionarea aeroportului din Chișinău pentru 49 de ani, adică până în 2062, a fost declarată câștigătoare. Pe 30 august 2013, în ziua semnării contractului de concesiune, are loc o nouă schimbare la Avia Invest. Unul dintre fondatori, Kolomna Plant, își vinde participația de 50%. TB Team Management LLP, o companie britanică cu doi fondatori offshore, Valtara AVV din Aruba, o mică insulă din Caraibe, și Dylox United Ltd din Insulele Virgine Britanice, devine noul proprietar. Structura acționariatului Avia Invest a suferit mai multe modificări în anii următori, dar Basyuk a rămas constant în ecuație și, la un moment dat, a devenit chiar unicul beneficiar al aeroportului din Chișinău.
Avia Invest a contestat în instanță anularea contractului de concesiune a aeroportului din Chișinău. În cazul în care vor fi acordate despăgubiri în instanță, autoritățile de la Chișinău vor trebui să plătească despăgubiri tuturor persoanelor legate de Avia Invest, inclusiv firmei lui Basyuk – citiți AICI întreaga investigație RISE.md.
Decizia de a concesiona aeroportul consorțiului rus Avia Invest pentru 49 de ani a fost luată de guvernele Vladimir Filat și Iurie Leancă în 2012, respectiv 2013. Șase ani mai târziu, cabinetul Maiei Sandu a anulat deciziile de concesionare ale guvernelor anterioare, scrie nokta.md – detalii AICI.
După mai mulți ani de procese și litigii, Aeroportul Internațional Chișinău a revenit sub controlul statului la 28 martie 2023.