Actualitate Internă

Trei companii din R.Moldova au înregistrat profituri uriașe livrând Rusiei piese de avion în valoare de milioane de dolari, în ciuda sancțiunilor occidentale. Autoritățile de la Chișinău promit „investigații”

Trei companii din R.Moldova au înregistrat profituri uriașe livrând Rusiei piese de avion în valoare de milioane de dolari, în ciuda sancțiunilor occidentale. Autoritățile de la Chișinău promit „investigații”

O investigație recentă a publicației Europa Liberă Moldova dezvăluie faptul că cel puțin trei companii din R.Moldova au continuat să intermedieze vânzări de piese de avion în Rusia și în 2023, în ciuda sancțiunilor europene. Și în anul precedent, 2022, cele trei companii vânduseră Rusiei, din aprilie până în decembrie, piese în valoare de mai multe milioane de dolari, înregistrând profituri fabuloase față de situația anterioară războiului din Ucraina.

UE și-a exprimat îngrijorare cu privire la relatările despre eludarea sancțiunilor, opinând că guvernul de la Chișinău ar trebui să ia măsuri urgente și ferme în acest sens. 

Purtătorul de cuvânt al Executivului R.Moldova și chiar liderul Parlamentului, Igor Grosu, au reacționat imediat afirmând că organele abilitate „investighează”, fără a oferi detalii suplimentare. 

Investigația Europei Libere arată că trei companii din R. Moldova au vândut, în 2022 – 2023, unor companii aeriene din Federația Rusă componente pentru avioane în valoare de circa 15 milioane de dolari.

Acest lucru a fost posibil pentru că R. Moldova nu a aderat la regimul de sancțiuni anti-ruse în domeniul aviației, pe care Uniunea Europeană l-a adoptat ca răspuns la invazia rusească la scară largă în Ucraina, în 2022.

Date ale Serviciului Vamal al Federației Ruse examinate de Europa Liberă au indicat că tranzacțiile prin intermediul firmelor moldovene au început la câteva luni de la debutul invaziei din 24 februarie 2022. Companiile moldovene Airrock Solutions, Maxjet Service și Aerostage Services au livrat piese unor jucători cunoscuți din Rusia, inclusiv firmelor Pobeda, S7 Engineering, Sibiri, Rossia.

Airrock și Aerostage au fost fondate în noiembrie 2021 și, respectiv, aprilie 2022, de către Ivan Melnikov, fost șef al departamentului de achiziții și logistică al Air Moldova, fostul operator aerian național, aflat actualmente în procedură de lichidare. Maxjet Service este o firmă înregistrată în raionul Hâncești, în 2011, și este condusă de Serghei Ranga, mai arată Europa Liberă. Investigația poate fi citită integral AICI.

Între aprilie și decembrie 2022, companiile Airrock și Aerostage ale lui Ivan Melnikov au realizat vânzări de peste 4,8 milioane de dolari. Componente procurate în SUA, Mexic, India, Marea Britanie, Germania, Franța și Belgia au fost livrate de aceste firme pe aeroportul Șeremetievo din Moscova, arată datele Serviciului Vamal al Federației Ruse.

Și vânzările Maxjet Service, compania lui Serghei Ranga, au explodat în 2022. Înainte de războiul din Ucraina, firma sa cu cinci angajați abia dacă ajungea la un venit anual de 5 milioane de lei. În 2022, menținând același număr de angajați, veniturile companiei au început să crească vertiginos, ajungând la 186 de milioane de lei (10,5 milioane de dolari), cu un profit net de 32 de milioane de lei (1,7 milioane de dolari).

Purtătorul de cuvânt al guvernului, Daniel Vodă, a precizat că autoritățile au luat măsuri contra eludării sancțiunilor „prin instituțiile de profil naționale”, iar cazurile semnalate „se investighează” și prin cooperare internațională. Vodă nu precizează însă ce măsuri concrete au fost luate.

Procuratura pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale a precizat Europei Libere, cu câteva zile înainte de publicarea investigației, că procurorii săi nu au inițiat vreo anchetă penală împotriva directorilor celor trei companii.

Țările occidentale au exprimat numeroase îngrijorări în legătură cu faptul că Rusia a găsit căi de a ocoli sancțiunile occidentale, care i-au fost impuse pentru invazia la scară largă din Ucraina, din februarie 2022. Împreună cu sancțiunile impuse în alte sectoare ale economiei ruse, cele din domeniul aviației ar fi trebuit să majoreze costurile războiului pentru Rusia și să convingă Kremlinul să oprească invazia.

Peter Stano, purtătorul de cuvânt al șefului politicii externe și de securitate europene, Josep Borrel, a declarat Europei Libere că eludarea sancțiunilor de către Rusia prin intermediul unor terțe țări este un subiecte de „mare îngrijorare” pentru UE.

"Podul" este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.

Dacă v-a plăcut articolul vă invităm să vă alăturați cu un like comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook Podul.

Acest articol este proprietatea Podul.ro și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a continutului se poate face DOAR cu citarea sursei și cu LINK ACTIV către pagina acestui articol.