Pe 5 noiembrie, în Republica Moldova a avut loc primul tur al alegerilor locale. Majoritatea satelor și orașelor și-au ales din primul tur primarii, iar alte orașe, inclusiv de importanță strategică, se pregătesc pentru turul doi, care se va desfășura duminică, în data de 19 noiembrie. Ungheniul, supranumit și poarta vestică a Republicii Moldova, oraș care are o strânsă legătură și conexiune directă cu România și implicit cu Uniunea Europeană, beneficiar al multor proiecte transfrontaliere și europene, riscă să ajungă condus de un fost comunist vizat în multiple anchete jurnalistice – Vitalie Vrabie, candidat susținut activ de Moscova și în actuala campanie.
Profilul lui Vitalie Vrabie seamănă izbitor cu profilul oricărui transfug corupt, care de-a lungul timpului a utilizat politica drept instrument de realizare a propriilor interese, chestiune reflectată la perfecție de o serie de investigații realizate de Ziarul de Gardă.
Cariera sa politică începe în calitate de primar de Ungheni, fiind ales în 1999 și, din nou, în 2003. Al doilea mandat nu și-l duce până la capăt pentru că este numit pe 25 mai 2006, prin decretul președintelui comunist Vladimir Voronin, în funcția de ministru al Administrației Publice Locale. Ulterior, mai exact în 2007, devine ministru al Apărării.
În timpul celor 7 ani de mandat, în calitate de primar de Ungheni a înstrăinat terenuri și a croit după bunul său plac viața economică a orașului. Aceste "realizări" au rămas în anonimat, pentru că se bucura pe atunci de protecția Partidului Comuniștilor din Republica Moldova.
În calitate de ministru al Apărării, Vitalie Vrabie s-a remarcat prin faptul că a condus, alături de ministrul de Interne Gheorghe Papuc, aparatul de represiune pe parcursul protestelor din 7 aprilie 2009, când sute de tineri au fost torturați și bătuți. Zinaida Greceanîi, care îndeplinea funcţia de prim-ministru la acea vreme, declara public că, în cazul în care tinerii vor ieşi la proteste şi în următoarele zile, "jertfele umane vor fi foarte greu de evitat". Tinerii ieșiseră în stradă pentru a striga "Jos comuniștii!".
Vedeți video de la secunda 12:
Însă, cu conștiința curată și cu un apartament de peste 100 de metri pătrați, primit de la stat, Vrabie se transformă în anul 2010 în "pro-european", aderând la Partidul Democrat din Moldova, ulterior fiind ales în funcția de secretar general al formațiunii politice cu pricina.
În PDM-ul oligarhului fugar Vladimir Plahotniuc începe adevărata ascensiune financiară a "pro-europeanului" Vitalie Vrabie, care în 2012 este numit director al Parcului Industrial "Tracom".
În patru ani de șefie și-a adus mai mulți cunoscuți și prieteni în Tracom, unde aceștia puteau beneficia de mai multe facilități, inclusiv fiscale și aveau dreptul de privatizare a terenurilor aflate în arendă, la un preț mult sub cel de piață.
Printre prietenii-rezidenți care apar în parcul industrial condus de Vrabie, figurează ca printr-o "minune" și un om de afaceri din Ungheni, Ion Timofti, care, dintr-o "coincidență", a fost viceprimar de Ungheni pe când Vrabie era primar. Toate aceste aspecte au fost investigate pe larg de Ziarul de Gardă, publicație care l-a inclus pe Vrabie pe lista "profitorilor de stat". (citiți AICI și AICI investigațiile)
Și dat fiind faptul că Vitalie Vrabie pare să se priceapă la "balet politic", mereu schimbându-și aria de acțiune, în 2016 este numit în funcția de Șef al serviciului vamal din Republica Moldova. Sub protecția lui Vladimir Plahotniuc, șeful vămilor s-a menținut în această funcție până în iunie 2019. Iar în scurt timp după ce oligarhul Plahotniuc a fugit din țară, Vrabie și-a prezentat demisia.
Pe lângă funcțiile ocupate cu girul mai multor politicieni și partide, Vitalie Vrabie a reușit să își dezvolte în paralel și mai multe afaceri, unele pe care le deține el oficial, iar altele pe care le dețin soția și fratele său. O parte din ingineriile financiare ale acestuia au fost prezentate pe larg de investigațiile la care am făcut referire mai sus.
Chiar dacă are proprietăți în Ungheni, "intensa carieră politică" l-a ținut departe de oraș, unde nu a locuit timp de 16 ani. Această tentativă de a candida la funcția de primar de Ungheni arată mai mult ca o căutare a unui loc confortabil pentru încheierea drumului său politic și administrativ, plin de controverse și scandaluri.
În această cheie, urmărind profilul public și parcursul lui Vitalie Vrabie, sună ironic sloganul său de campanie: "Alegeți independența!". În realitate, a fost și este un politician aflat în grațiile regimului de la Moscova. Chiar astăzi, partidul pro-rus PSRM și-a anunțat susținerea pentru Vitalie Vrabie în turul doi al alegerilor locale din Ungheni.
"Stimați membri, susținători și cetățeni al mun. Ungheni!
Astăzi pierdanții PAS sperie lumea cu Noi, cei care am votat candidatul nostru la primar si consilieri.
Înțeleg că ei in genere considera că noi mai bine nu existam, dar dacă si suntem, atunci trebuie sa le facem lor pe plac.
Imediat din ziua de luni au pornit cu cerșitul voturilor noastre pentru ei si susținerea candidatului lor la primar, in schimb la funcții si favori!
Noi, conducerea OT PSRM Ungheni am stat drepți si le-am refuzat!
Dragi votanți PSRM noi nu v-am trădat !
Iar acum amenință cu tancuri si rachete, care cică vor veni peste Ungheni din cauza noastră!
Consideram inadmisibil asemenea comportament din partea unor reprezentanți declarați și camuflați PAS, așa ziși jurnaliști independenți la pensie, deputați corupți și alți indivizi!
Opriți-vă și nu înnebuniți lumea!
Noi suntem mulți, corecți si ne iubim orașul și țara!
Lasați-ne sa votam liber si independenți!
Învățați-va sa stimați oponenții!
Mergeți si va cereți iertare de păcate!
Ați îngenuncheat Țara si ne prostiți cu totul!
Trebuie sa realizați că sunteți niște profitori locali si va țineți de mina cu cei de la Centru, de baștina!
Credeți că locuitorii orașului nu știu despre bazaconiile ale-a Primărie si PAS?
Stimați susținători PSRM, va mulțumim pentru votul acordat in 5 Noiembrie si vă asiguram că-l vom utiliza numai in folosul vostru!
Venim cu susținerea unui candidat care ne-a invitat deschis public la dialog.
Va îndemnam sa ieșiți la vot in ziua de 19 Noiembrie si sa votați VITALIE VRABIE, Candidat Independent!
Cu respect,
Conducerea OT PSRM Ungheni!", a precizat PSRM într-o postare pe Facebook.
Posibilitatea ca orașul Ungheni să ajungă pe mâinile candidatului Moscovei reprezintă un risc major, inclusiv în contextul România are în derulare o serie de proiecte de infrastructură vitale în colaborare cu Republica Moldova pentru interconectarea celor două state. Europarlamentara Corina Crețu, fostă comisară europeană pentru politică regională, a vorbit în luna iulie 2023 despre finanțarea europeană nerambursabilă destinată Podului de la Ungheni, proiect care, odată concretizat, va îmbunătăți circulația între România și Republica Moldova, respectiv va facilita accesul Republicii Moldova către Vest, prin Autostrada Unirii (A8). Podul este finanțat cu bani europeni nerambursabili, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility), sprijinul acordat de UE fiind în cuantum de 16,5 milioane de euro. Valoarea totală a proiectului este de 33 de milioane de euro.
"Un nou proiect de infrastructură finanțat din fonduri europene nerambursabile care va îmbunătăți circulația între România și Republica Moldova pe de o parte, și va facilita accesul Republicii Moldova către Vest, prin Autostrada Unirii (A8): Podul de la Ungheni.
Acest proiect de infrastructură vine în sprijinirea consolidării relațiilor economice, sociale și de fraternitate dintre România și Republica Moldova. De asemenea, competivitatea României va fi intens stimulată, asigurând un flux de transport internațional de persoane și mărfuri.
Doresc să amintesc că legea privind Autostrada A8 Târgul Mureș - Iași - Ungheni prevede construirea a 320 de km, iar ca aceasta să fie realizată până la granița cu Republica Moldova, cu un pod peste Prut la Ungheni până în 2030.
Podul este finanțat cu bani europeni nerambursabili prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility) cu o valoare de 16,5 milioane de euro.
Pentru România, astfel de proiecte de anvergură sunt esențiale, motiv pentru care, în timpul mandatului meu Comisar European am insistat ca măcar studiul de fezabilitate să fie realizat prin fondurile europene alocate în perioada 2014-2020, pentru a vedea începerea construcției în acel exercițiu financiar și amintind constant că aceasta trebuie să fie una dintre prioritățile zero ale Guvernului. Totodată, am asigurat sprijinul oferit de Comisia Europeană pentru demararea acestui proiect.
Refacerea legăturilor cu Republica Moldova este o datorie istorică, în trecut Moldova și Basarabia erau interconectate prin peste 22 de poduri, majoritatea fiind distruse de armata rusă pentru a împiedica libera circulație între cele doua regiuni surori.
Mă bucură de asemenea că aproximativ 50 de kilometri din autostrada A8 sunt în sfârșit lansați în licitație și finanțați prin PNRR. Asigurarea legăturii dintre Moldova, Basarabia cu Transilvania și cu restul Europei odată cu terminarea autostrăzilor A8 și A3, va duce la o conectivitatea mai buna între regiunile istorice și cu piețele de desfacere europene", preciza Corina Crețu într-o postare pe Facebook.
În cadrul unor discuții purtate la începutul lunii septembrie de oficiali de pe ambele maluri ale Prutului, s-a subliniat importanța construirii a două sectoare de cale ferată cu ecartament european, care să conecteze capitala Republicii Moldova cu România și, implicit, cu Europa de Vest, prin legătura PFT Ungheni - Iași - Pașcani. Din partea României, a participat la discuții Bogdan Mîndrescu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
"Proiecte comune de infrastructură România – Republica Moldova
În această dimineață am avut o întâlnire de lucru cu ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, Andrei Spînu, în contextul colaborării foarte bune dintre cele două ministere ale infrastructurii din România și Moldova, dar și din perspectiva situației actuale de la granițele țării.
Discuțiile au vizat interesele comune de conectivitate între țările noastre, dar și nevoile de mobilitate transfrontalieră.
Am convenit crearea unui grup de lucru România – Republica Moldova, care să coordoneze următoarele teme prioritare:
- elaborarea unei strategii naționale pentru dezvoltarea mobilității mărfurilor și a persoanelor în concordanță cu Regulamentul TEN-T;
- elaborarea unui model național multimodal de transport care să identifice și să fundamenteze proiectele de infrastructură de transport, cu date locale și naționale, în concordanță cu modelul național de transport al României;
- acordarea de asistență tehnică pentru implementarea rapidă și sustenabilă a proiectelor de infrastructură de transport din Republica Moldova, utilizând fonduri europene de preaderare, pe baza experienței țării noastre în utilizarea acestor instrumente;
- stabilirea domeniilor prioritare de asistență tehnică pe baza experienței României în relație cu Comisia Europeană și cu Mecanismele de finanțare nerambursabile;
- interoperabilitatea unor sisteme pentru stimularea mobilității și stabilirea unui pachet de proiecte prioritare de transport din Republica Moldova.
Discuțiile s-au concentrat și pe identificarea nevoilor transfrontaliere dintre România și Republica Moldova, care să fie în acord cu dezvoltarea coridoarelor europene de transport pe teritoriul Republicii Moldova.
Proiectele transfrontaliere rutiere, pentru care s-a subliniat o importanță deosebită de dezvoltare, sunt identificate în punctele de trecere ale frontierei Galați – Giurgiulești, Oancea – Cahul, Albița – Leușești, Ungheni (RO) – Ungheni (MD), Sculeni (RO) – Sculeni (MD), Stânca – Costești, Rădăuți Prut – Lipcani, Bumbăta – Leova și Fălciu – Leca.
Nevoia de finanțare pentru implementarea investițiilor în infrastructura de transport și în creșterea capacității punctelor de trecere ale frontierei este în valoare de 284 mil. euro.
În ceea ce privește domeniul feroviar, discuțiile au vizat nevoia de finanțare a punctelor transfrontaliere: Galați – Giurgiulești, Fălciu – Cantemir, Socola – Ungheni în valoare de 65.2 mil. euro.
În cadrul discuțiilor s-a susținut importanța construirii a două sectoare de cale ferată cu ecartament european (1435 mm) care să conecteze capitala Republicii Moldova cu România și implicit cu Europa de Vest prin legătura PFT Ungheni – Iași – Pașcani. Cel de al doilea sector de cale ferată cu ecartament european propus conectează granița Republicii Moldova cu Ucraina, în zona Basarabeasca, cu punctul de trecere al frontierei Galați – Giurgiulești și coridorul Galați - Brăila – Buzău.
În esență, proiectele identificate pe teritoriul României trebuie să fie continuate în oglindă pe teritoriul Republicii Moldova pentru o implementare integrată, eficientă și coerentă.
Am punctat importanța cooperării strategice dintre cele două țări în contextul actual al conflictului armat din Ucraina, care urgentează necesitatea implementării proiectelor de infrastructură de transport într-un mod strategic", a informat Mîndrescu într-o postare pe Facebook.
Pe cale de consecință, Moscova încearcă acum să pune bețe în roate proiectelor-cheie care apropie Republica Moldova de România, iar asta implică, printre altele, susținerea candidatului așa-zis independent Vitalie Vrabie.