Podul.md a realizat în urmă cu câteva zile un amplu reportaj despre ambuteiajele kilometrice din Chișinău și promisiunile neîndeplinite de primarul pro-rus Ivan Ceban. Pe parcursul emisiunii #raport, realizată de jurnalistul Nicolae Chicu pentru publicația Podul.md, candidatul PAS pentru funcția de primar al Chișinăului, Lilian Carp, a propus câteva soluții care ar duce la decongestionarea traficului din oraș. Printre altele, candidatul PAS a propus ca traversarea nodurilor rutiere să se facă "prin pasaje pe mai multe nivele", iar Strada Industrială să fie transformată într-o alternativă de ocolire rapidă a capitalei. Lilian Carp a ținut să sublinieze că aceste proiecte sunt realiste, respectiv realizabile în următorii 4 ani.
Lilian Carp: Astăzi, Chișinăul se înădușă în ambuteiaje kilometrice. Viteza de deplasare astăzi în Chișinău este de 16-17 km / oră. Astăzi avem 346 de mii de mașini - unități de transport - în Chișinău. În anul 2030, conform estimărilor, vor fi peste 500 de mii. Și aceleași drumuri rămân... Sunt noduri rutiere care trebuie să rezolve problema pentru a crește fluiditatea circulației. Din păcate, în acest domeniu nu s-a făcut nimic.
Nicolae Chicu: Am văzut o postare de-a dvs. despre nodul rutier necesar la cercul de la Tutun-CTC. Acolo e o aglomerație enormă. În fiecare zi oamenii stau în ambuteiaje. De ani de zile problema rămâne nerezolvată. Ce ar însemna nodul rutier, practic vorbind? La ce să se aștepte oamenii?
Lilian Carp: Acel nod rutier oferă posibilitatea, respectiv se intersectează orașul de la sud spre nord și est spre vest. E un nod foarte important. Spre marele nostru noroc, acest tronson - Calea Basarabiei - încă poate fi folosit și adus în condițiile de mobilitate urbană. Deci poate juca un rol foarte important în mobilitatea urbană. El este foarte larg și încă poate avea loc lărgirea lui. Sunt 3 noduri rutiere pe acest tronson, începând de la Gara Visterniceni până la Podul de la Mihai Viteazul și Universitatea Agrară. E un tronson important care trebuie exploatat. Ceea ce trebuie să facem este ca deplasările pe aceste noduri rutiere să fie etajate, prin pasaje pe mai multe nivele. Asta va oferi posibilitatea ca tot ceea ce intră în Chișinău să intre pe acest tronson. În al doilea rând, pe acest tronson trebuie să meargă transportul public. Transportul public din Chișinău trebuie regândit. Trebuie să ai așadar un tronson mare pe care se intersectează celelalte 5-6 rute pe care lumea poate să meargă exact cum se merge pe rutele de metrou. Adică ai o rută mare și acea rută mare se intersectează cu alte 2-3-4 rute. (...) Acesta trebuie să fie cel mai mare proiect de infrastructură pe care trebuie să-l aibă Chișinăul în următorii 4 ani, de a face acest nod rutier la Combinatul de Tutun. Asta va elibera orașul foarte mult, pentru că toată lumea care vine din afara orașului pe unde intră? Vin dinspre Strășeni-Ungheni, deci avem partea aceea spre Dumbrava, partea de sud vine prin Sîngera și apoi mai departe pe Muncești și ajunge și se încarcă traficul. Iar noi oferim o șansă, o alternativă în care ai un drum foarte lat, cu treceri pe mai multe niveluri, respectiv cu flux continuu, ceea ce va descărca orașul. Desigur că trebuie încurajat să existe parcări la stațiile mari. Oamenii pot veni cu mașinile, le-au lăsat în parcare la intersecția de care au nevoie, s-au urcat la podurile care sunt în Chișinău, iar ei mai departe pleacă în direcția în care au nevoie. Noi trebuie să ajungem să folosim acest tronson. El va fi foarte important pentru Chișinău. Trebuie să regândim tot ce înseamnă transportul public, iar acest tronson va fi foarte important în mobilitatea urbană.
Nicolae Chicu: Ce alte intersecții importante în Chișinău mai aveți în vizor?
Lilian Carp: Este Strada Industrială, la Ciocana. Această stradă rezolvă câteva mari probleme. Oferă șansa pentru agenții economici din acea regiune să se dezvolte. E o zonă din care vin unele din cele mai multe impozite la bugetul de stat. (...) Plus, acolo este foarte mult teren, ceea ce oferă șansa ca alți agenți economici ce vin în Republica Moldova să poată merge în acea zonă. Noi trebuie să votăm o zonă industrială separată. În al doilea rând, ea oferă posibilitatea de a nu intra în Chișinău, să se ocolească orașul. Se vine pe acel tronson de care v-am spus, pe Strada Varnița, se merge prin apropierea stației de epurare, se intră pe Strada Industrială, iar mai departe pe Milescu Spătaru, Bucovinei și se iese la Stăuceni. Deci sunt mașini care nu vor intra în Chișinău. Un fel de centură. Mai este Strada Mircea cel Bătrân care trebuie dusă până în capăt, dar asta va rezolva parțial anumite probleme, dar oricum va oferi șansa să se meargă până în capăt. (...) Este clar că sunt mult mai multe probleme. Eu vorbesc despre ceea ce trebuie făcut în primul rând în următorii 4 ani.
Vedeți video de la 15:22: